14 października na Dworcu Letnim w Poznaniu w ramach realizowanego przez spółkę Koleje Wielkopolskie projektu „Kolej na Jakość – Jakość na Kolej” odbyło się spotkanie z udziałem Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka, podczas którego rozmawiano o efektach jakie osiągnęła spółka po czterech latach działalności. Prezes Kolei Wielkopolskich odebrał certyfikat ISO, potwierdzający prowadzenie polityki najwyższej jakości w świadczeniu usług kolejowych w zakresie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Jakością, Środowiskiem oraz Bezpieczeństwem i Higieną Pracy.
Koleje Wielkopolskie uzyskała 3 certyfikaty ISO w zakresie:
• systemów zarządzania jakością (Norma PN-EN ISO 9001:2008)
• systemów zarządzania środowiskowego (Norma PN-EN ISO 14001:2004)
• systemów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy (Norma PN-N-18001: 2004)
Po czterech latach od uruchomienia przewozów obsługiwanych przez spółkę Koleje Wielkopolskie możemy powiedzieć po raz kolejny, że była to dobra decyzja Samorządu Województwa Wielkopolskiego. Świadczą o tym zdobywane certyfikaty i nagrody, a przede wszystkim opinie wyrażane nie tylko przez Wielkopolan – powiedział w czasie przekazania certyfikatów Wicemarszałek Jankowiak.
Ostatnie wyniki badań opinii pasażerów o jakości świadczonych usług wskazują, że pozytywnie ocenia ją aż 97% pasażerów. Również bardzo wysoko została oceniona czystość w pociągach Kolei Wielkopolskich jak i bezpieczeństwo – na poziomie 94%. Natomiast 90% ankietowanych oceniło pozytywnie punktualność i czas przejazdu pociągami uruchamianymi przez spółkę.
Pojawiają się zastrzeżenia klientów dotyczące częstotliwości połączeń i ten temat będzie realizowany na kolejnych spotkaniach z Samorządem Województwa, aby zaspokoić oczekiwania obecnych i przyszłych pasażerów Kolei Wielkopolskich – powiedział Wicemarszałek Wojciech Jankowiak.
Jak podkreślił Prezes Kolei Wielkopolskich, Włodzimierz Wilkanowicz, decyzja o przystąpieniu do działań mających na celu wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania została podjęta już w październiku 2013 roku. Była odpowiedzią na wysokie oczekiwania wobec świadczonych przez Koleje Wielkopolskie usług, definiowane zarówno przez naszych pasażerów jak i Samorząd Województwa Wielkopolskiego oraz instytucje nadzorujące funkcjonowanie rynku kolejowego. Był to długotrwały proces, który wiązał się z koniecznością dokonania zmian struktury organizacyjnej spółki i wymagał aktywnego zaangażowania się wszystkich pracowników. We wrześniu 2015r. certyfikacji spółki dokonał cieszący się wysokimi standardami TÜV Rheinland – znana i ceniona w Europie – niezależna firma certyfikująca.
Wieloetapowy audyt potwierdził, że w Spółce został wdrożony i funkcjonuje Zintegrowany System Zarządzania jakością, ukierunkowany na świadczenie najwyższego poziomu jakości usług oraz bezpieczeństwa przewozów przez wykwalifikowaną kadrę, przy jednoczesnej dbałości o środowisko, a także zapewnienie należytych warunków pracy.
W trakcie spotkania zaprezentowano także ostatnie wyniki badań opinii pasażerów o jakości świadczonych usług. Wskazano, na bardzo wysoką jakoś obsługi, którą pozytywnie ocenia 97% pasażerów. Również bardzo wysoko została oceniona czystość w pociągach Kolei Wielkopolskich jak i bezpieczeństwo – na poziomie 94%. Natomiast 90% ankietowanych oceniło pozytywnie punktualność i czas przejazdu pociągami uruchamianymi przez spółkę.
Spotkanie było okazją do zaprezentowania planów spółki, w tym kolejne inwestycje mające na celu adaptację części hali serwisowej w Zbąszynku oraz plany budowy nowego Punktu Serwisowania w Wągrowcu.
Tekst: na podstawie materiałów Kolei Wielkopolskich
Zdjęcia: Koleje Wielkopolskie